سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روانشناسی بالینی

اکثر آدمایی رو که من دیدم این قضیه رو جدی نمیگیرن و تا با هاشون راجع به این مساله صحبت می کنم میگن ول کن بابا، دلت خوشه. حرفشون هم درسته و منم اونا رو متهم نمیکنم چون یه انسان باید خودش رو در جای دیگران قرار بده تا بتونه شرایط اونارو درک بکنه اونم در این موقعیت بد اقتصادی و اجتماعی.

همونطور که در مطالب قبلیم اشاره کردم هنوزدرایران بین روانشناسی و فیزیولوژیک تفاوتی وجود نداره وقاعدتا برداشتی هم که از روانشناسی وجود داره برداشت درستی نیست. صد دردصد زمانی که برداشت درستی از یه واقعیت وجود نداشته باشه درعمل هم نمیشه به نتیجه درستی رسید. بزرگترین سند این مدعا هم کتاب هایی که در دانشگاهها داره تدریس میشه.

 کتابهایی که هیچ ربطی به روانشناسی نداره، چرا یه ربطی داره میشه از این کتابا به عنوان اطلاعات عمومی استفاده کرد.این مساله نشون دهنده عقب افتادگی روانشناسی در ایرانه و دقیقا طبق گفته یکی از دوستام که در پنسیلوانیای آمریکا یه کلینیک روان درمانی داره، کتابهای که در ایران تدریس میشه ترجمه کتابهایی که نزدیک به بیست سال پیش در آمریکا تدریس میشده اما همونطور که گفتم روانشناسی با توجه به اینکه نیازهای یک جامعه مرتبا در حال تغییره، پس به نظر شما روانشناسی حال ایران میتونه جوابگوی نیاز مردم امروز باشه؟

 بهداشت روانی یکی ازاون مسایلیی که کمتر بهش اهمیت داده میشه تا جایی که در بین روانشناسان و جامعه شناسان ایرانی به یه دغدغه تبدیل شده.

 بهداشت روانی هم مثل مراقبت های بهداشتی و درمانی یکی از اصول و ظوابط زندگی فردی و شخصیه که در صورت عدم توجه به این مساله میتونه خسارات جبران ناپذیری رو بوجود بیاره. ولی متاسفانه زمانیکه در جامعه ما فردی به بهداشت روانی خودش اهمیت میده و همیشه در کنار خودش یه روانشناس رو داره، مردم میگن طرف دیونه اس یا میگن بابا چه با کلاسه! به نظر من آدمایی که این حرفارو میزنن خودشون دچار اختلالات روانی هستن ودیگه نمیشه براشون کاری انجام داد.

در این باره هم باید چندتا سر فصل تعریف کنیم و مهم ترین عواملی رو که منجر به تشویش و اضطراب، و در واقع عدم رعایت سلامت و بهداشت روانی میشه رو شناسایی کنیم.

 تلویزیون ایران را نگاه نکنید

از دید جمع کثیری از روانشناسان و جامعه شناسان، تلویزیون ایران (شبکه های داخلی) یکی از بزرگترین عوامل انتقال مستقیم تشویش، اضطراب و ترویج نگرانی های ناخاسته به مردمه. تاثیرمنفی این شبکه ها یا واضح تر بگم، برنامه های این شبکه ها بقدری زیاده که همیشه از اون به عنوان اصلی ترین عامل ابتلا و افزایش افسردگی در جامعه ایران یاد میشه.

تا جایی که نگاه کردن تلویزیون داخلی در خیلی از بیمارستانها و مراکز بهداشت روانی ممنوعه.

 جدا از اینکه اسلام دین شادی و خوشحالیه، فرهنگ ایرانی هم فرهنگی مسروه و همیشه در اون سفارش شده که شاد باشید.

همونطورهم که گفتم این شبکه ها ناخاسته به القای احساسات منفی مشغولند و مدام به این موضوع اشاره دارند که این دنیا ارزش نداره و آخرت رو باید چسبید، غافل از اینکه اگر این دنیارو نداشته باشیم اون دنیارو هم نخواهیم داشت.

دوش آب سرد رو فراموش نکنید
آب سرد یکی از عواملیه که منجر به انقباض ماهیچه های مختلف بدن و به دنبال اون کاهش گرمای شدید بدن میشه. در واقع گرما و حرارتی که در بدن تولید میشه باعث افزایش استرس و تعریق میشه. علاوه بر آب سرد، صدای آب هم به آرامش بیشتر کمک می کنه.

در مکانهای کم نور استراحت کنید

سعی کنید محل استراحت، مثل اتاق خاب خودتون رو خیلی روشن نکنید چون روشنایی بیش از حد در این مکانها باعث افزایش تنشهای روحی و روانی میشه. در محلهای دیگه مثل محل کار و یا سالن و... هم از نورهای ترکیبی(زرد و سفید) استفاده کنید. چون استفاده تنها از نورهای سفید نه تنها باعث کم هوشی خصوصا در بین بچه ها میشه بلکه سبب خسته گی مفرط چشم ها هم میشه. درکنار این مسایل از فرشهایی استفاده کنید که طرحهای ساده تری داشته باشند و خیلی گل و بوته نداشته باشند.

از مکانهای خنک برای بیشتر ریلکس شدن کمک بگیرید

برای آرامش بیشتر میتونید از محیطهای خنک هم کمک بگیرد. این عامل هم مثل دوش گرفتن با آب سرد میتونه به کاهش گرمای زیاد بدن در مواقع اضطراری به کمک آدم بیاد. تاکید بیش از حد من برای استفاده از مکانهای خنک و دوش گرفتن باآب سرد به این دلیل که سرما به خودی خود باعث احساس خاب آلودگی دلنشینی میشه و یه جورایی انسانها توی فصل هایی که دارای آب و هوایی سرد هستند احساس بهتری دارند و در واقع و آرامش بیشتری دارند. منم فصل پاییزو بیشتر از همه فصلها دوست دارم.

به اجبار خندیدن رو فراموش کنید

هیچ چیزی به اندازه خنده از روی اجبار نمی تونه تاثیر سو در سلامت روانی انسان داشته باشه. جدا از ترشح هورمونهایی خاص در زمان خندیدن در بدن، که بازم این موضوع فیزیولوژیک، تظاهر بدن برای نشون دادن حالتی مخالف حالت واقعی رویداده میتونه خیلی خطرناک باشه در واقع بدن این توانایی نداره که دو حالت مخالف و مختلف رو نشون بده.

 آهنگهای شاد بیشترگوش کنید

آهنگ و موزیک شاد بیشتر گوش کنید، سعی کنید درکنارلحظه ها وموقعیتهای خاص زندگی آهنگهایی رومیکس کنید. درواقع با توجه به موقعیتی که در اون هستید آهنگی رو انتخاب کنید که مناسبت بیشتری داشته باشه.  موزیک عاملیه که میتونه به کاهش بار روانی  شما کمک کنه. من زیاد آهنگ گوش میکنم.

فریاد بزنید

یکی از راههای کاهش دلهره و استرس صحبت کردن و فریاد زدنه. تا میتونید داد بزنید البته یه جایی این کارو انجام بدید که کسی در محل نباشه تا این بارمنفی خارج شده از شما به بقیه منتقل نشه. حرف زدن هم معجزه میکنه اون رو هم فراموش نکنید و در نظر داشته باشید که با انسانهایی درد دل کنید که از شما  اعتماد سو استفاده نمی کنند.


ارسال شده در توسط امیر احتشام